Pages

Monday 21 November 2011

PENGERTIAN SENI VISUAL

Seni  adalah suatu ciptaan atau atau ekspresi terhadap sesuatu yang dianggap indah. Ia memenuhi keperluan-keperluan naluri ekstetik dan fizikal manusia yang dipengaruhi oleh faktor-faktor :

  • keagamaan
  • kebudayaan
  • ruang
  • masa
MAKSUD SENI

  1. Mengikut Kamus Pelajar Bahasa Malaysia,terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka(1988),"Seni bermaksud kecil sekali,halus,molek atau elok,kecekapan atau kepandaian membuat sesuatu yang indah-indah".
  2. Berdasarkan Ensiklopedia Malaysiana (1996:453),"Seni ialah sesuatu yang indah pada pandangan pancaindera manusia sama ada melalui penglihatan atau pendengaran".
  3. Mengikut Ibn. Khaldun "seni itu adalah kebenaran,keindahan dan kebaikan di mana di dalamnya terkandung ciri-ciri estetika dan logika".

KEINDAHAN


SENI VISUAL

  1. Visual--bermaksud sesuatu yang nampak atau tampak.Kita sebagai manusia menggunakan deria mata untuk melihat atau nampak akan sesuatu.
  2. Setiap hasil kerja seni dalam penghasilan seni visual memerlukan kombinasi unsur seni dan prinsip rekaan.

  • unsur seni--ialah garisan,warna,rupa,jalinan,bentuk dan ruang.
  • prinsip seni reka ialah harmoni,penegasan,kontra,imbangan,     kepelbagaian,irama dan pergerakan serta kesatuan. 
Karya Seni Visual

  1. Penghasilan seni visual melibatkan penggunaan pelbagai jenis penggunaan media.
  2. Penghasilan karya seni melibatkan penggunaan:       
  3.  Media--bahan atau bahantara yang digunakan dalam penghasilan sesuatu karya.Contohnya,catan menggunakan bahantara atau media cat air untuk penghasilannya.  
  4.  Teknik--kaedah atau cara yang digunakan untuk membentuk dan mengolah media.Berfungsi dalam membentuk dan menghasilkan imej pada karya seni yang dihasilkan.
  5. Hasil seni visual terbahagi kepada 2 bentuk penghasilan karya iaitu hasil ciptaan berbentuk dua dimensi dan tiga dimensi.






17 comments: